Joogasta apua migreeniin ja kipuun

 

Blogi

JOOGASTA APUA

MIGREENIIN JA KIPUUN


Päällepäin näkymättömänä neurologisena sairautena migreeni samaistetaan usein virheellisesti päänsärkyyn. Kohtauksellisena aivotoiminnan häiriötilana migreeni voi kuitenkin aiheuttaa monimuotoisia hermostollisia ja kognitiivisia oireita ja vaikuttaa merkittävästi migreeniä sairastavan työ- ja toimintakykyyn sekä elämänlaatuun. Migreeniä laukaisevat tekijät, kohtausten tiheys, ilmenemismuoto, voimakkuus ja oireet ovat yksilöllisiä, mutta stressi voidaan lukea yhdeksi yleiseksi provokaattoriksi kohtausten taustalla.


Nykyinen hektinen työtahti, aistiärsykkeiden jatkuva tulva, silmiä rasittava päätepistetyö ja pitkittynyt stressi voivat osaltaan myötävaikuttaa migreenin koplisoitumiseen ja kroonistumiseen, ja kroonistuessaan migreenin aiheuttama pikäaikainen kipu, autonomisen hermoston ylivirittyneisyys, lihasjännitykset sekä uusien kohtausten pelko puolestaan kuormittavat kehoa ja mieltä. Näin voi syntyä stressin ja kivun muodostama noidankehä, johon on mahdollista vaikuttaa paitsi esto- ja täsmälääkkeiden myös lääkkeettömien hoitokeinojen, kuten joogan, keinoin.

Jooga palleahengitys-, tietoisuustaito- ja rentoutumisharjoituksineen tarjoaa tutkitusti toimivia työkaluja stressin vähentämiseen, hermoston tasapainottamiseen, kivun hallintaan sekä terveyden ja hyvinvoinnin kokonaisvaltaiseen edistämiseen. Hengityksen tahdissa tehtävillä yksinkertaisilla liikesarjoilla voidaan rauhoittaa herkistynyttä ja yliaktiivista hermostoa, purkaa jännityksiä kehosta sekä lisätä kehotietoisuutta ja kykyä kehon viestien tunnistamiseen. Keskittyminen hengitykseen ja käsillä olevaan hetkeen mahdollistavat omien ajatusten, asenteiden ja tunteiden tiedostamisen sekä lempeämmän ja myötätuntoisemman suhtautumisen harjoittelemisen itseään kohtaan. 


Fyysisen ja henkisen puolen yhdistävänä työkaluna jooga voi parantaa ymärrystä kehon ja mielen yhteydestä. Migreeniä sairastaville sovelletun joogaharjoituksen tarkoituksena ei ole haastaa kehoa ja tuoda hikeä pintaan, vaan johdatella harjoittaja rauhallisesti laskeutumaan kehoon ja rauhoittumaan hitaiden, tietoisien liikkeiden myötä. Erityistä huomiota kohdistetaan selkärangan ja kaularangan lempeään liikuttamiseen ja huoltamiseen ryhdin heikentymisen ja pään virheasentojen ennaltaehkäisemiseksi ja korjaamiseksi. Yin-joogan pitkäkestoiset asennot voivat edistää kehollisen kokemuksen havainnointia ja auttaa suuntaamaan hengitystä kohti kehon kireyksistä johtuvia osin epämiellyttäviäkin tuntemuksia. Turvallisessa ja sallivassa ilmapiirissä kukin voi kohdata itsensä juuri sellaisena kuin sillä hetkellä on. Näin harjoitus muodostuu tutkimusretkeksi omaan kehomieleen, jolla voi olla myönteisiä vaikutuksia migreenikon elämään myös maton ulkopuolella.


Seuraava Migreenijoogakurssi järjestetään toukokuussa 2019.




Avainsanat: jooga, migreeni, stressi, kipu, terveys, hyvinvointi, lääkkeettömät hoitomuodot.


Herättikö teksti sinussa kysymyksiä tai kommentteja? Kerro ajatuksistasi sähköpostitse tai yhteydenottolomakkeella




– Takaisin blogin etusivulle –


CREANTE

 

Luovaa hyvinvointia


Creative Wellbeing


Kreativität & Wohlbefinden

 

Espoo, Finland

 

Y-tunnus | Business ID 


2181086-2

 

www.creante.fi

 

Yhteystiedot  |  Contact  |  Kontakt

 

 

Creante |  Emilia Lindroos Tmi

 

Emilia Lindroos

 

+358 (0)40 502 6501

 

emilia.lindroos@creante.fi

 

Facebook


Instagram

 

 

Sivustokartta


 

Etusivu

 

Luovuus

 

Jooga


Koulutukset

 

Taide

 

Creante

 

Yhteys


Copyright © 2019 Creante | Emilia Lindroos | All Rights Reserved Rekisteri- ja tietosuojaseloste